Socialpædagog Betina Sarup kunne ikke skjule sin stolthed, da hun fra scenen på vegne af Lejbjergcentret takkede for Socialpædagogernes Pris 2022.
”Vi er utrolig glade for at vinde Socialpædagogernes Pris. Tak til Socialpædagogerne for den flotte anerkendelse af vores arbejde. Det betyder fantastisk meget for os,” sagde hun fra scenen, hvor hun sammen med alle sine kolleger fra Lejbjergcentret modtog prisen.
Vellykket forandringsproces
Socialpædagogernes Pris uddeles hvert andet år til en socialpædagogisk arbejdsplads eller en enkeltperson, der leverer høj kvalitet i arbejdet med borgerne eller styrker socialpædagogerne som faggruppe.
Ud af 103 indstillede til Socialpædagogernes Pris 2022 gik hæderen i år til Lejbjergcentret, fordi dagtilbuddet i Aalborg har gennemgået en helt særlig vellykket forandringsproces i den pædagogiske tilgang til borgerne.
En forandringsproces, der både har vendt op og ned på arbejdsdagen for de ansatte og på hverdagen for de mere en hundrede borgere, som fast kommer i dagtilbuddet.
Værdifulde ressourcer
Det er cirka fem år siden, at Lejbjergcentrets leder Dorte Ejlersen sammen med personalet gik i gang med at forandre den pædagogiske tilgang til borgerne.
Under mottoet ’Med hverdagen som drivkraft’ har de nu skabt et dagtilbud, hvor alle borgere bliver set som værdifulde ressourcer. I modsætning til tidligere, hvor det var personalet, der styrede det meste, er det nu borgerne, som i høj grad er med til at drive huset.
”Vi er gået fra en serviceorienteret tilgang til en faciliterende tilgang. I dag forsøger vi virkelig at bruge de ressourcer, som borgerne har. Hvis du kan selv, så skal du også selv, og resultatet er fantastisk. Vi oplever hver eneste dag, at borgerne rykker og udvikler sig på en helt anden måde end tidligere,” siger Dorte Ejlersen.
Borgerne tager telefonen
På Lejbjergcentret kommer der mennesker med erhvervet hjerneskade eller fysisk handicap. Der er også borgere med Parkinson, sklerose og andre neurologiske lidelser.
Det er ikke kun de små ting, som borgerne nu selv er med til at klare. Faktisk er de i dag direkte involveret i selve den daglige drift af dagtilbuddet.
”Alle de opgaver, som borgerne selv kan klare, dem holder vi fingrene fra,” siger Dorte Ejlersen.
Når man for eksempel i dag ringer til Lejbjergcentret, så er det en af borgerne, der tager telefonen og tager imod besked. Tidligere var det altid personalet, der tog telefonen, og det var ofte forstyrrende for deres arbejde med borgerne.
”En dag for 4-5 år siden var der en af borgere, som foreslog, at hun da gerne ville passe telefonen. Selvom hun er spastiker og ikke så let at forstå, fik hun lov til at prøve, og det gik over al forventning,” siger Dorte Ejlersen.
I dag er alle opgaver i receptionen, som er dagtilbuddets centrale omdrejningspunkt, overtaget af borgerne, som selv holder styr på aktivitetstavlen, tager imod tilmelding og betaling til arrangementer og laver rundvisninger for gæster i huset.
Borgernes ressourcer i spil
Et andet eksempel på en meningsfuld opgave, som borgerne har overtaget, er produktionen bladet Lejbjerg Nyt. Bladet bliver udgivet fire gange om året og er fyldt med artikler om Lejbjergcentret, filmanmeldelser, portrætter og spændende historier om borgernes liv og oplevelser.
Før var det mest personalet, der lavede Lejbjerg Nyt, men nu er det borgerne, som skriver de fleste artikler selv og har ansvaret for at redigere bladet.
”Uanset hvad vi laver i Lejbjergcentret, så har personalet hele tiden fokus på at få borgernes ressourcer i spil. Det styrker både den enkeltes kompetencer og det sociale fællesskab samtidig med, at det minimerer følelsen af ensomhed. Borgerne begynder også selv at fokusere på deres egne og de andre borgeres ressourcer, hvilket er med til at skabe motivation og giver en god stemning i huset,” siger Dorte Ejlersen.
Slut med meningsløs dokumentation
Lejbjergcentret har ikke alene skabt en vellykket forandring, hvor borgernes ressourcer er kommet i spil. Dorte Ejlersen har sammen med sit personale samtidig taget et opgør med meningsløs dokumentation. Det er også en del af begrundelsen for, at dagtilbuddet har vundet Socialpædagogernes Pris.
Lejbjergcentret har fået lov af Aalborg Kommune til ikke at bruge tid på borgernes konkrete delmål og i stedet udelukkende fokusere på at sætte borgernes ressourcer i spil. Helt konkret har man fået lov til at erstatte borgernes individuelle delmål med et fælles mål, der gælder for alle borgere, og som helt enkelt lyder ’Borgerne sætter sine ressourcer i spil’.
Før var der for hver borger på Lejbjergcentret typisk formuleret tre konkrete delmål, og med mere end hundrede borgere brugte personalet hver dag alt for meget tid på at holde styr på de mange delmål, som i praksis ikke gavnede socialpædagogernes arbejde med borgerne. Tværtimod kom det let til at handle om at sætte flueben og udfylde skemaer, der ikke blev brugt til noget.
”Jeg ved ikke, om jeg bruger mindre tid på dokumentation end før, men i dag dokumenterer jeg kun, hvad der giver mening, og jeg gør det desuden altid sammen med borgeren. Det er en kæmpe lettelse, at jeg ikke er tvunget til at lave meningsløs dokumentation, som var utrolig demotiverende at bruge tid på,” siger Betina Sarup, der har arbejdet som socialpædagog på Lejbjergcentret siden 2005.
Verdens fedeste job
Hun oplever, at det er blevet meget mere tilfredsstillende at gå på arbejde, efter at den pædagogiske tilgang til borgerne er helt forandret.
”Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har verdens fedeste job. Jeg føler, at vi som socialpædagoger har vores faglighed i spil på en helt anden måde end før. Det er så fedt at opleve, hvordan borgerne styrker deres selvværd og får sat deres ressourcer i spil, så de pludselig kan mere, end de kunne for et halvt år siden,” siger Betina Sarup.
(Offentliggjort den 23. december 2022)