Trods coronavirus og nedlukning af Danmark, er sikkerhedsnettet stadig spændt ud under de udsatte og sårbare familier på Mors. I afdelingen for familieudvikling og forebyggelse arbejder familiekonsulenterne på fuldt tryk og holder tæt kontakt til de udsatte familier.
”For mange af familierne er det et ekstra pres, at de skal være derhjemme hele tiden, og det kan nemt få konfliktniveauet til at stige. De voksne mangler input fra andre mennesker, og børnene savner deres kammerater. Derfor er vi løbende i kontakt med familierne, og en del af dem tager vi stadig ud til,” fortæller socialpædagog og familiekonsulent Marianne Østergaard.
Hendes opgave består under normale omstændigheder først og fremmest i at være i familiernes hjem, hvor hun observerer og guider dem og har samtaler med forældrene. Men her under coronakrisen er den tætte kontakt med familierne på standby og udskiftet med ugentlige telefon- eller skypesamtaler.
”Men omkring en fjerdedel af familierne er jeg stadig ude ved, fordi vi har vurderet, at de ikke kan undvære besøg – og andelen, der ikke kan undvære besøg, vil helt sikkert stige nu, hvor store dele af nedlukningen af Danmark fortsætter til den 10. maj,” vurderer Marianne Østergaard.
Har det bedst med besøg
Hun oplever, at selvom småbørnsfamilierne har udfordringer med at være hjemme hele tiden, så er de også bange og bekymrede for, at deres børn bliver smittede, hvis de sender dem i institution eller skole igen.
”Derfor er det vigtigt, at vi familiekonsulenter beskriver for familierne, hvad den reelle risiko er ved at sende børnene afsted igen, og hvilken gavn familien vil have af at sende børnene afsted. Både forældre og børn er udfordrede af situationen med at være hjemme hele tiden, og derfor vil det være en hjælp for alle parter, hvis børnene kommer afsted igen,” siger Marianne Østergaard.
Hun har det klart bedst med at komme ud i familierne og regner også med, at hun i stigende grad vil bytte telefonen ud med besøg i takt med, at samfundet åbner mere og mere:
”Du kan godt høre over telefonen, når det virkelig brænder på, men nogle familier er også rigtig gode til at foregive, at det hele går rigtig godt, selvom det ikke er helt rigtigt. Det er bare ikke det samme med telefonsamtaler,” siger hun.
Godt samarbejde
Det er ikke kun samarbejdet med familierne, der har ændret sig under coronakrisen, også samarbejdet med ledelsen og de andre faggrupper i kommunens Center for Børn og Familier foregår nu over skype.
”Det fungerer faktisk rigtig godt. Vi har ugentlige skypemøder, hvor alle ledere og tillidsrepræsentanter deltager. Lederne fortæller, hvilke vejledninger og planer, som vi skal være opmærksomme på, og vi fortæller, hvordan vi oplever situationen ude i det udførende led,” siger Marianne Østergaard, der også er tillidsrepræsentant.
Derudover gennemgår hun også sager og følger op på sager med sin leder over skype. Og så har de færre besøg i familierne betydet, at hun har fået lidt tid til at rydde lidt op i bunkerne på kontoret.
(Offentliggjort den 16. april 2020).