”Det var en meget mærkelig proces,” sådan siger faglig sekretær Arne Finn Nielsen, Socialpædagogerne Nordjylland, når han skal beskrive Brønderslev Kommunes arbejdsproces med at indføre helhedstilbud.
”Alle var jo enige om, at det var en rigtig god idé at lave en vurdering af, om Brønderslev Kommune skulle indføre helhedstilbud for de borgere, som kunne få gavn af det. Men kommunen orienterede blot MED-systemet i stedet for at inddrage det i beslutningen og høre medarbejdernes synspunkter og forslag til den nye struktur. Medarbejderne blev derfor kørt helt ud på et sidespor i beslutningsprocessen,” fortæller Arne Finn Nielsen.
Brikker i et spil
Tidligere tillidsrepræsentant på Værkstedet og Aktivitetshuset, Rikke Brøgger, føler, at hun og hendes kolleger blev svigtet af kommunen.
”Vi blev ikke inddraget i beslutningerne, vi fik bare at vide, at nu indførte kommunen et helhedstilbud, og at det betød, at vores arbejdsplads, Værkstedet i Dronninglund, skulle lukke,” siger Rikke Brøgger.
”Vi og borgerne var bare brikker i et politisk puslespil, og det gav en masse frustrationer og utryghed.”
12 stillinger nedlagt
Indførelsen af helhedstilbud betød, at der i alt blev nedlagt 12 stillinger på Værkstedet og Aktivitetshuset. Medarbejderne blev tilbudt omplacering til et andet arbejde – typisk i et botilbud eller bofællesskab.
”Godt nok glemte kommunen at høre MED-systemet, men selve processen omkring medarbejderne var eller ok, synes jeg,” siger fællestillidsrepræsentant i Brønderslev Kommune, Susanne Aabenhus og fortsætter:
”Der skulle nedlægges 12 stillinger, men ikke en eneste blev afskediget. I stedet var der nogle, som stoppede ved naturlig afgang, andre gik ned i tid, og resten fik tilbud om en anden stilling,” siger hun.
Flere valgte dog at takke nej til den nye stilling, som de blev tilbudt, fortæller tidligere tillidsrepræsentant Rikke Brøgger.
”De fik pludselig ændrede arbejdstider og kunne ikke få det til at hænge sammen med deres familieliv. For mit eget vedkommende sagde jeg op, fordi jeg pludselig skulle arbejde med en helt anden målgruppe, hvor jeg ikke oplevede, at jeg kunne udnytte mine kompetencer,” siger Rikke Brøgger.
Dårlig planlægning
Både Rikke Brøgger og Arne Finn Nielsen er også enige om, at hele forløbet var meget dårligt planlagt af kommunen:
”Kommunen havde for travlt. Efter, at datoen for Værkstedets lukning var meldt ud, og de brugere, der skulle hjem til et helhedstilbud havde fået besked, blev det hele pludselig udskudt i to måneder. På det tidspunkt havde flere medarbejdere allerede holdt afskedsfester,” siger Arne Finn Nielsen.
”Det var bare total dårlig planlægning, og borgerne blev endnu mere fortvivlede og forvirrede. Hele situationen blev forværret, pinen blev trukket ud, og vi kom til at mangle arbejdskraft den sidste tid, fordi flere havde fundet nyt job eller var sygemeldte med stress,” siger Rikke Brøgger.