Emner

Niels blev slidt ned efter et år som leder

Niels Møller Jensen oplevede, at han druknede i administration, bureaukrati og massivt overarbejde, da han blev leder på et botilbud.

FRA SOCIALPÆDAGOG TIL LEDER – Han var fuld af optimisme og gåpåmod, da han den 15. maj 2021 blev forfremmet til afdelingsleder på botilbuddet Aage Holmsvej i Hjørring, hvor han arbejdede som socialpædagog. Men inden der var gået et år, havde 58-årige Niels Møller Jensen fået nok af bureaukratiet og arbejdspresset og sagt sin lederstilling op.

”Jeg blev glad, da jeg blev ansat som afdelingsleder, for jeg kan godt lide at være med der, hvor tingene bliver besluttet. Men lederstillingen blev slet ikke, som jeg havde troet. Mit arbejde druknede i regler, administration og lange arbejdsdage, og det tog fuldstændig fokus væk fra det, arbejdet burde handle om nemlig at skabe en god arbejdsplads for medarbejderne og gode vilkår for beboerne,” siger Niels Møller Jensen.

Ny ledelsesstruktur

Da han blev ansat som afdelingsleder, var det som led i en omstrukturering af ledelsesstrukturen på botilbuddet. Hidtil havde Aage Holmsvej haft en afdelingsleder og en assisterende leder. Men de havde begge sagt op, og da byggeriet af 12 nye boliger samtidig gik i gang som en udvidelse af botilbuddet, blev det besluttet, at ledelsen fremover skulle bestå af tre afdelingsledere.

”Vi var derfor tre nye afdelingsledere, som fik hver vores ansvarsområder. Jeg havde ansvaret for tre enheder med i alt 18 beboere og omkring 40 medarbejdere, hvilket var cirka en tredjedel af botilbuddet. I det daglige supplerede vi dog meget hinanden, og vi havde det rigtig fint sammen. Jeg synes, at samarbejdet med de to andre afdelingsledere fungerede godt,” siger Niels Møller Jensen.

Et sandt dokumentationshelvede

Alligevel kunne han hurtig fornemme, at der var noget helt galt.

”Jeg oplevede snart, at jeg som leder ikke havde ret meget indflydelse på sin egen arbejdsdag. Jeg blev hele tiden dynget til med opgaver og ting, der bare skulle ekspederes, og jeg skulle konstant forholde mig til en masse regler og et sandt dokumentationshelvede. Jeg havde aldrig tid til at gå rundt på arbejdspladsen og sige godmorgen til medarbejderne,” siger Niels Møller Jensen, der føler, at han både havde det godt med medarbejderne på botilbuddet og med beboere og de pårørende.

Han bebrejder heller ikke sine egne ledere eller andre længere op i systemet i kommunen.

Niels Møller Jensen på sit gamle kontor på Aage Holmsvej.

”Det var ikke nogen enkeltpersoner, der var skyld i det. Det var simpelthen den enorme mængde af arbejdsopgaver, der var problemet. Jeg følte aldrig, at jeg kunne gøre mit arbejde bedst muligt. Jeg havde helt vildt meget overarbejde, men jeg kunne arbejde lige så mange timer, det skulle være, uden at jeg nogensinde blev færdig. Der var bare så mange ting, der ikke var, som det burde være, og som jeg ikke kunne gøre noget ved. Det var både utilfredsstillende og superfrustrerende,” siger han.

Begyndte at sove dårligt

Forvandlingen fra glad socialpædagog til frustreret leder gik ham i stigende grad på, og allerede efter få måneder i sin nye stilling, begyndte han for alvor at mærke konsekvenserne.

”Ret hurtigt begyndte jeg at sove dårligt. Jeg vågnede kl. 3 om natten og kunne ikke falde i søvn igen. Det hele kørte i hovedet, og min kone oplevede, at jeg blev sur og træls at leve sammen med. Jeg mistede mit gode humør og lysten til at komme på arbejde,” siger Niels Møller Jensen.

Allerede i oktober forsøgte han at sige op, men da hans stilling blev slået op, var der ikke nogen kvalificerede ansøgere, og til sidst gik han med til at prøve at fortsætte.

”Vi aftalte at fordele opgaverne lidt anderledes, men det fungerede stadigvæk ikke for mig, så i marts sagde jeg op igen og havde sidste dag som afdelingsleder 1. maj, så jeg nåede ikke engang at være leder i et helt år,” siger han.

Har brug for at trække vejret

Han understreger, at han ikke har noget som helst negativt at sige om sine tidligere kolleger på Aage Holmsvej.

”Jeg har fået at vide både fra mine overordnede og personalet, at de er kede af, at jeg er stoppet. Det er bare trist, at vilkårene er sådan, at potentielt dygtige ledere risikerer at rejse igen for hurtigt,” siger Niels Møller Jensen, der ikke er afvisende for, at han en dag vender tilbage til Aage Holmsvej i en almindelig socialpædagogstilling.

Tidligere leder Niels Møller Jensen har nu startet et lille handyman-firma.

”Jeg har givet besked på, at jeg gerne tager vikarvagter i et vist omfang, og de har allerede tilkaldt mig nogle gange. Men jeg skal ikke i et fast job foreløbig. Lige nu har jeg brug for at trække vejret,” siger han.

Niels Møller Jensen er oprindeligt uddannet bygningskonstruktør. Han arbejdede i byggebranchen i mange år, inden han for nogle år siden valgte at skifte branche og blev uddannet socialpædagog. Han er nu ved at starte et lille handyman-firma op, hvor han tilbyder hjælp til alt fx havearbejder og mindre håndværkeropgaver.

(Offentliggjort den 8. juli 2022)

Info

Har du en god historie?

Send mail

Nyhedsbrev

Tilmeld