Igennem tiderne har der været flere projekter, som har forsøgt at sætte ord på, hvad socialpædagogernes kernefaglighed består i. Det har ofte resulteret i nogle flotte og ambitiøse bud på, hvad den socialpædagogiske faglighed er. Men projekterne er ofte blevet formuleret fra centralt hold af politikere og eksperter og har sjældent inddraget de helt almindelige socialpædagoger.
Det vil et projekt i kreds Nordjylland nu ændre på. Med udgangspunkt i de almindelige socialpædagogers behov for at fortælle om deres faglighed, vil projektet sammen med de socialpædagogiske medlemmer udvikle redskaber, som kan gøre det nemmere for dem at fortælle om deres faglighed.
Til projektet har kredskontoret ansat Dorte Lauenborg Nielsen, der kommer fra UCN’s pædagoguddannelse i Hjørring, hvor hun har undervist de seneste 16 år. Det næste år bliver kredskontoret og den socialpædagogiske virkelighed hendes arbejdsplads.
”Jeg skal i første omgang ud på de socialpædagogiske arbejdspladser og undersøge, hvornår det er, at medlemmerne selv oplever et behov for at sætte ord på deres faglighed. Og hvad det er, de gerne vil være skarpere til, når de skal beskrive deres indsats,” siger Dorte Lauenborg Nielsen.
På baggrund af socialpædagogernes input vil hun udvikle og afprøve en række prototyper til redskaber, som skal gøre socialpædagogerne bedre til at formidle deres faglighed.
Forklar effekten
Efterspørgslen på effekter, og hvad der virker, er steget i de senere år i takt med, at presset på de offentlige budgetter er blevet større og større.
”Derfor er det også blevet endnu vigtigere, at socialpædagoger kan forklare effekten af deres arbejdsindsats,” siger Dorte Lauenborg Nielsen.
Hun tror, at socialpædagoger er gode til at forklare hinanden, hvad det er, de gør, og hvad værdien er af det.
”Men hvis det skal lykkes at skaffe borgerne de bedste betingelser og socialpædagogerne de bedste arbejdsvilkår, så er de også nødt til at kunne forklare andre – fx politikere, forvaltninger og kommunale chefer – hvad værdien er af den socialpædagogiske indsats,” siger hun.
Samtidig foregår mange forhandlinger decentralt på socialpædagogernes arbejdspladser, og hvis medlemmerne skal stå stærkt i de forhandlinger, skal de kunne forklare, hvilke typer af rammer, der er vigtige for arbejdet og hvorfor.
”På nogle arbejdspladser er socialpædagogerne også en forholdsvis ny faggruppe, som arbejder tæt sammen med sundhedsprofessionelle, som måske tænker faglighed og effekter på en anden måde. Derfor er det også her vigtigt, at man kan formidle den socialpædagogiske faglighed, så man kan gøre sig gældende som faggruppe, sikre sig gode arbejdsvilkår og gøre det bedste for borgerne set i et socialpædagogisk perspektiv,” siger Dorte Lauenborg Nielsen.
Offentliggjort den 3. juli 2015