Emner

En ny og synlig ledelse har fået arbejdsglæden tilbage på Bjergbo

I flere år har Boenheden Bjergbo haft massive problemer med et tårnhøjt sygefravær og et elendigt arbejdsmiljø. Men for et år siden blev der ansat en helt ny ledelse.

Det har fået arbejdsglæden blandt de omkring hundrede medarbejdere på Bjergbo til at blomstre igen.

Socialpædagog Bente Møller har arbejdet på Boenheden Bjergbo i Thisted i 15 år. I de fleste af årene har hun været glad for at gå på arbejde, men i de senere år har det ikke været spor sjovt.

”Det er svært at sige præcis, hvornår det begyndte at gå galt med arbejdsmiljøet. For nogle år siden blev vi pludselig udvidet med seks ekstra pladser, og kommunen placerede nogle borgere med langt mere komplekse diagnoser, end vi var vant til. Det var en stor omvæltning, som vi var helt uforberedte på,” siger Bente Møller, der ud over at arbejde som socialpædagog også er arbejdsmiljørepræsentant for de omkring hundrede ansatte på Bjergbo.

”Vi var ikke fagligt rustet til opgaven og fik heller ikke tilført de nødvendige ressourcer til de nye borgere. Det blev starten på en urolig tid, hvor sygefraværet begyndte at sige,” siger hun.

Der var kolleger, der græd, når de var på arbejde, fortæller arbejdsmiljørepræsentant Bente Møller.

Ledelse magtede ikke opgaven

Samtidig opstod der problemer med økonomien på Bjergbo, som ikke kunne overholde sine budgetter. Det resulterede i, at Thisted Kommune valgte at skifte den daværende leder ud. I januar 2018 blev der ansat en ny leder og en ny souschef på Bjergbo.

Herfra gik det for alvor galt med arbejdsmiljøet.

”Den nye leder var flink og rar, men han var bare ikke kompetent til at være leder på Bjergbo. Det var desuden ikke kun ham, der var problemet – det var hele ledelsen. Vi fik en ledelse, som simpelthen ikke magtede opgaven. Lederne deltog næsten aldrig i vores teammøder eller afdelingsmøder og var i det hele taget usynlige på arbejdspladsen,” siger Bente Møller.

Medarbejdere græd på arbejdet

Den manglende ledelse betød, at det blev overladt til medarbejderne selv at klare alle mulige små og store problemer på arbejdspladsen, og det sled hurtigt på arbejdsglæden.

”Det var ikke særlig sjovt. Der opstod masser af konflikter på arbejdspladsen. Der kom gnidningerne mellem personalet og ledelsen, medarbejderne begyndte at bide af hinanden, og vi havde kolleger, der græd, når de var på arbejde. Vi havde i den grad brug for en synlig og kompetent ledelse, men det havde vi bare ikke,” siger Bente Møller.

Hård kritik fra tilsyn

Det hele kulminerede i 2019 hvor både Socialtilsynet og Arbejdstilsynet gik ind i sagen om de problematiske forhold på Bjergbo.

Først kritiserede Socialtilsynet efter et uanmeldt tilsynsbesøg Bjergbo for ikke at have den fornødne kvalitet i arbejdet med borgerne.

Kort efter kom Arbejdstilsynet på besøg, og det resulterede i en lang række kritikpunkter og to såkaldte strakspåbud, som Arbejdstilsynet kun udsteder, når der er tale om meget alvorlige arbejdsmiljøproblemer.

René Zimmer fra Socialpædagogerne Nordjylland har presset på for at få Thisted Kommune til at tage det dårlige arbejdsmiljø på Bjergbo alvorligt.

Pres fra Socialpædagogerne Nordjylland

Faglig sekretær René Zimmer fra Socialpædagogerne Nordjylland har fulgt sagen om Bjergbo tæt gennem årene.

”I Socialpædagogerne Nordjylland går vi jævnligt ind i sager om dårligt arbejdsmiljø på socialpædagogiske arbejdspladser, men der er ingen tvivl om, at Bjergbo havde nogle helt særligt alvorlige problemer. Det var så grelt, at jeg nogle gange godt kunne tænke, at arbejdsmiljøet måske aldrig ville kunne blive godt igen,” siger René Zimmer.

Han har gennem de seneste år deltaget i en masse medarbejdermøder, og han har også holdt en række møder med Thisted Kommunes socialchef for at få kommunen til at tage det dårlige arbejdsmiljø på Bjergbo alvorligt.

”Heldigvis har kommunen valgt at samarbejde og lytte til alle advarslerne, og sidste år besluttede kommunen endnu engang at skifte hele ledelsen på Bjergbo ud. Denne gang ansatte de en virkelig dygtig leder, som på kort tid har fået arbejdsglæden tilbage på Bjergbo,” siger René Zimmer.

Leder af Bjergbo Lene Mouritsen (th.) sammen med afdelingsleder Ane Havskov Kirk.

En god arbejdsplads igen

Lene Mouritsen hedder lederen, som blev hentet til Bjergbo i april 2020. Hun er uddannet socialpædagog og har mange års erfaring som leder på en anden institution i Thisted Kommune.

Selvom hun var glad for sit tidligere arbejde, valgte hun at sige ja, da kommunens socialdirektør bad hende om at overtage ledelsen af Bjergbo.

Fakta:

Bjergbo er en boenhed i Thisted Kommune for voksne mennesker, der er psykisk eller fysisk udviklingshæmmede.

Boenheden består af fire huse med i alt 30 beboere. Der er omkring 100 medarbejdere ansat på Bjergbo.

”Jeg vidste godt, at det gik rigtig dårligt for Bjergbo, og jeg følte en forpligtelse til at træde til, når jeg blev bedt om at hjælpe med at få arbejdspladsen og boenheden på ret køl igen. Jeg synes, at vi er kommet langt, selvom vi ikke er i mål endnu,” siger Lene Mouritsen.

Hun har fra starten fået lov til at sætte sit eget lederteam, som består af souschef Jannie Svane Bech og afdelingsleder Ane Havskov Kirk.

”Det er i høj grad også deres fortjeneste, at vi sammen med medarbejderne er kommet så langt med at gøre Bjergbo til en god arbejdsplads igen,” siger Lene Mouritsen.

En synlig ledelse

Med det nye lederteam har medarbejderne på Bjergbo har fået en meget synlig ledelse.

”Vi deltager i alle husmøder og teammøder og forsøger hele tiden at være til stede og tilgængelige. Det er gift for samarbejdsklimaet, når ledelsen er for usynlig, fordi så opstår der altid en uformel ledelse på arbejdspladsen, og dem, som tager ledelsen, er ofte ikke dem, der er bedst egnede,” siger Lene Mouritsen.

Hun fortæller, at hun hurtigt kunne mærke, at det var en arbejdsplads med massive problemer, som hun var blevet leder for.

Der var store økonomiske problemer, intet fokus på det faglige, arbejdsklimaet var elendigt og medarbejdernes sygefravær var alt for højt.

Der er sket et kraftigt fald i sygefraværet på Bjergbo. (Kilde: Bjergbo)

Sygefraværet er faldet kraftig

I takt med at arbejdsglæden er steget, er sygefraværet faldet på Bjergbo.

Det gennemsnitlige årlige sygefravær lå på hele 14,2 procent i 2018. I de første fem måneder af 2021 var det gennemsnitlige sygefravær faldet til blot 4,2 procent.

Arbejdsmiljørepræsentant Bente Møller er ikke i tvivl om, hvem der skal have æren for, at sygefraværet er faldet så kraftigt.

”Det er den nye ledelses fortjeneste. Ingen tvivl om det. Vi har fået en ledelse, der magter opgaven, og som personalet er trygge ved. De er synlige, de lytter og de er engagerede. Ikke alle problemer er løst endnu, men Bjergbo er blevet en helt anden arbejdsplads end før,” siger Bente Møller.

(Offentliggjort den 21. juli 2021)

Info

Har du en god historie?

Send mail

Nyhedsbrev

Tilmeld