Emner

Professionsforståelse og etisk værdigrundlag

Vi lærer meget om vores arbejdspladser, når vi holder to undervisningsdage for de studerende, der er i praktik. Langt det meste er godt at høre, men der kommer også eksempler, hvor man tænker på, hvor fagligheden blev af?

Pædagogstuderende i Aalborg, som er i deres første lønnede praktik på specialområdet, har på deres indkald professionsforståelse og etisk værdigrundlag på skemaet i to dage. Her underviser Socialpædagogerne Nordjylland de studerende sammen med to medarbejdere fra arbejdspladserne med tilbud til henholdsvis unge og handicappede.

Vi er som faglig organisation rigtig glade for at kunne præsentere vores forståelse af faget og etikken, da det er lige så vigtigt som overenskomster og aftaler i vort faglige virke. Eller rettere, så er faget og vilkårene indbyrdes afhængige, når ansatte skal lave deres professionelle arbejde til gavn for de borgere, som vi arbejder med.

Samtidig får vi rig lejlighed til at diskutere med de pædagogstuderende, og jeg kan roligt sige, at de studerende er meget vidende og nuancerede i deres tilgang til det fag deres uddannelse sigter mod. Så selv om vi står som undervisere, lærer vi meget fra de studerende.

Vi lærer også meget om vores arbejdspladser, hvor de studerende er i praktik, når vi holder de to undervisningsdage. Langt det meste er godt at høre, men der kommer også eksempler, hvor man tænker på, hvor fagligheden blev af? I løbet af de to dage bruger vi meget tid på at tale om vigtigheden af, at man som socialpædagog altid kan begrunde og forsvare sine handlinger med udgangspunkt i borgernes behov og ønsker. Vi bruger konkrete eksempler, og de studerende kommer med eksempler fra deres praktik.

De fleste fortællinger gør en stolt af faget, til tider kommer der også fortællinger, hvor man får lyst til at hele verden skal høre, hvor flot et arbejde der udføres. Men desværre er der også fortællinger, hvor de studerende ikke kan finde eller få beskrevet begrundelsen for de handlinger, som borgerne udsættes for. Det er ikke ensbetydende med, at begrundelserne mangler, men hvis en studerende ikke kan få det oplyst af sine kolleger, kan der være grund til at antage, at der er forhold i dagligdagen, som ikke har rod i en professionel tilgang.

Det skal vi gøre noget ved, hvis ikke vores handlinger kan begrundes fagligt, så er der nok grund til at ændre praksis. Det er et forhold, som vi alle kender til, for ind imellem kan man fryse fast i en tilgang om, at det plejer vi, men kunsten er altid at rynke brynene, hvis plejer bliver begrundelse for handlinger i sig selv. Her kan de studerende være en gave, fordi de kommer og stiller spørgsmål ved vores praksis med de nye nysgerrige øjne, da de er på arbejdspladsen for at lære.

Et godt sted at tage drøftelserne om deres oplevelse af den faglighed, der udfolder sig, er på vejledningsmøderne, som gerne skal ligge rimelig kontinuerligt gennem praktikperioden. Her er der rum til at lade spørgsmål udfordre praksis, og jeg ved gennem vore undervisningsdage, at de studerende har mange spørgsmål. På samme måde ser de også alle de fantastiske processer, der sker på de socialpædagogiske arbejdspladser hver eneste dag, og de gode fortællinger er lige så vigtige at få på bordet.

(Offentliggjort den 23. marts 2017)

Info

Har du en god historie?

Send mail

Nyhedsbrev

Tilmeld